Religion i Thailand på Norsk

Villa in  chaam

Cha-Am Thailand

Thai kultur - en kultur som har overlevd intakt og uavhengig så lenge hovedsakelig på grunn av prinsippene i den buddhistiske troen.

Buddhisme:

Thai kultur - en kultur som har overlevd intakt og uavhengig så lenge hovedsakelig på grunn av prinsippene i den buddhistiske troen.

Nitti prosent av befolkningen er Theravada buddhister. Theravada skolen av buddhisme er mer basert utelukkende på læren til Gotama Siddartha (Buddha). Buddhistisk tro at eksistens er lidelse, lidelse er forårsaket av begjær, så fjerning av begjær fører til en tilstand av komplett uten lidelse og ikke-eksistens kalles Nibbana (nirvana).
Det er ikke individualistisk filosofi som forkynner undertrykkelse og eventuell utrydding av ego er den eneste måten å være lykkelig. Nesten alle thailendere tror på reinkarnasjon. Forhåpentligvis til en høyere form for liv, som til slutt å oppnå Nibbana. For dette formålet, "lav verdi" ved å gjøre gode gjerninger




.

Måter å gjøre fortjeneste inkluderer å gi penger til tiggere, slippe fugler i bur og gi mat til munkene som gjør sitt tidlig morgen "almisser runde", vil de fleste menn være (men vanligvis bare noen få uker) noviser i et tempel. Dette bringer kreditt til familien, og er forventet av alle gutter i en alder av atten år. Inne i templet, vil de bli opplært i buddhistisk historie og filosofi, banene til opplysning og prinsipper for meditasjon.

Det er to sekter av buddhistiske munker i Thailand, den oransje robed Mahanikai og strengere, mer akademisk rødbrun robed Thammayut som kan spise bare ett måltid om dagen (før middag), har gitt dem av de som ønsker å gjøre tmerit. De kan ikke røre pengene. Tjenester av munker kan kreves for enhver anledning. Nye hus eller biler skal bli velsignet med å bringe lykke ni munker er nødvendig for et ekteskap, og tre dager chanting "mantraer" av en gruppe munker er vanligvis på en begravelse.Underliggende buddhisme i det nordlige Thailand er animisme - en tro at alle ting som trær, steiner og elver, har levende sjeler, "Spirit House" uten alle bygg i Thailand er gjort attraktiv for alle potensielt skadelige ånd, så det vil ikke "tilholdssted" de som bor i nærheten. Buddhismen har klart å forme seg på animisme i Thailand, som produserer en blanding av moralsk filosofi og overtro. Kristendommen ble innført nylig av misjonærer, har fått mange til å konvertere fjellstammene. Opptil 50% av "Karen" hevdet å være kristne. Sine legender er svært lik kristendommen, og da Karen kan ha sin opprinnelse i Midtøsten, er det mulig at de to religionene gang ble koblet til. De hill stamme mennesker, men er animister, med noen konverterer til buddhismen og kristendommen. Mange Yao folk som oppsto i Sør-Kina, Taoist, praktisere en primitiv form for taoisme, som ble kjent i Kina 600 år siden.

 

 

Begravelse i Thailand


 
Det finnes ikke noe slikt som en god buddhist eller en dårlig buddhist, sett i sammenheng som en som er ansett som en god eller dårlig kristen. Buddhisme er mer av en personlig filosofi enn en religion gruppe. En person etter "midten ', den lange veien til opplysning møter og overvinner hindringer i sitt eget tempo. Hvor god en buddhistisk han er, eller hvor langt langs veien han har reist, er irrelevant for andre enn seg selv.
Når kristne religioner forkynner at du må ha "blind tro" i aspekter av læren om at du kan finne det vanskelig å akseptere buddhisme lærer deg å "stille spørsmål ved alt" til du finner et svar som tilfredsstiller deg.
Buddhismen er ikke bare lærer toleranse praktiseres. Det gjør ikke krav på at andre religioner er falske, det oppfordrer deg til å gjøre dine egne vurderinger. Det er ingen vanskelige å selge, og ingen krav for munker å "redde" en kvote på sjeler.

Religion i Thailand på Norsk

 

Buddhas liv:

I tracing lang levetid Siddartha Gotama fra fødsel til opplysning, og deretter fra Buddha start til døden, må du stole på kilder som foreningen fakta med fabel, legende med historie, myten om mannen.
For primære kilde du ser på Buddhas egne ord som er nedtegnet i sine kurs, at ordet av hans disipler, og de ​​buddhistiske skrifter. Sekundære kilder skrevet flere hundre år etter Buddhas død, og gjenspeiler ofte bestemt religiøs tro forfatteren.
For folk som, som i tilfelle av hinduer, trodde på guder og gudinner, de animister som trodde på ånder som de buddhister som trodde på himmelske vesener og flere abodes av himmel og helvete, var det naturlig å pålegge Buddha overnaturlige og gud-lignende egenskaper. Han kunne utføre mirakler, kommunisere med gudene, transport til himmelen, og så videre.
Og likevel er det fakta: hans fødsel, hans forsakelse, hans studier med guruer, hans periode for askese, hans lange periode med intens meditasjon som fører til opplysning, hans fem år viet til undervisning disipler, hans skapelse Sangha (verdens eldste munkeordenen ), er noen av de fakta som vi kjenner Buddhas liv.
Disse fakta taler for sinnet, legendene til hjertet. Sammen danner de en fantastisk historie om en mann som 25 århundrer etter hans død er aktet av millioner over hele verden, ikke bare i Asia, men i stadig økende tall i den vestlige verden ..

 



Buddha fødsel:

Fødestedet Buddha - å være var Kapilavastu, nå en del av Nepal. Kapilavastu var hjemmet til Sakyas, en liten arisk stamme av Gotama klan, ledet av faren, Suddhodana. Hans mor var Maha Maya, storslått, vakker og standhaftig av nabolandet stammen Koliya.
Skikken med dagen, da Maha Maya nærmet seg tiden for levering, ønsket hun å komme Tilbake til sitt hjem. På vei til Koliya, fant Maya og hennes hoffmenn seg ​​i Lumpini Grove, hvor hun plutselig gikk inn arbeidskraft og fødte en sønn, i det som ble sagt å være en smertefri fødsel. Hun døde sju dager senere, og hennes yngre søster, Prajapati også kona til kong Suddhodana, tok ansvar for å heve barnet.
Kort tid etter fødselen, en vismann og profet som het Asita kom for å se gutten, uttalte en som han var skjebnebestemt til å være enten en stor konge eller en stor åndelig leder. Suddhodana bli kalt sin sønn Siddartha, som betyr "den som har oppnådd alle sine mål", og for å sikre at han ville være en stor konge og ikke en stor åndelig leder, bestemte han seg for å holde gutten alltid hjemme i luksuriøse, palatial omgivelser, med fornøyelser og avledninger å holde ham lykkelig okkupert

Hvorfor Prins Siddartha forlod slottet:

I en alder av seksten, like etter hans demonstrasjon av ekstraordinære martial ferdigheter, gift Siddartha hans fetter Yasodhara. For de neste tretten årene den unge prinsen levde i luksus omgitt av melodiøse musikk sensuelle kvinnelige tjenere, overdådig mat, og alle slags glede og fryd at han kunne ønske seg.
I en alder av 29 Siddartha Gotama ventured ut av slottet for første gang. Da han red ut i en ukjent verden, kom øynene fire severdigheter som ville endre løpet av hans verden: den første var en gammel mann, hans hår var grått, ryggen bøyd, tenner brutt, skjev på en stokk og risting . Den andre var en syk mann, kropp syk og infisert. Den tredje synet var liket av en død mann, og den fjerde, en religiøs mendicant, en Brahmin munk som hadde forlatt verden, og vedtatt en hjemløs liv til å søke frelse.
Siddartha spurte hans vognfører, Channa, akkurat hva disse severdighetene var, og etter at han fikk vite betydningen av alder, sykdom og død, visste han hva han må gjøre.
Moderne historikere og forskere se disse "fire severdigheter" som en måte å beregne supra dagligdagse happenings til verdslige hendelser. Buddha-å-være, vil trolig ha hatt en følsom natur, en sondering sinn, og ekstraordinære intelligens. I en alder av 29 må han ha vært vitne til alderdom, sykdom og død, til tross for forsøk på faren for å isolere ham, og han ville ha vært så trist at disse manifestasjoner av menneskelig lidelse at han ville ha løst å søke årsaken og kurere.
Så i en alder av tjueni Prince Siddartha Gotama forlot sin verden av luksus, gitt sin arv og sin fremtid oppstigningen til herskeren skip Sakyar, hans vakre kone og barn, hans medhustruer og verdslige gleder, og gikk ut på jakt etter kunnskap og sannhet.
Buddha ImagesThais er en dypt religiøse mennesker som trodde alle buddhistiske bilder helligste, uavhengig av deres alder eller tilstand. Blasfemiske handlinger kan straffes med fengsel, selv når den er begått av utenlandske besøkende. Ikonene, kirker, templer og hellige steder av noen religiøs gruppe skal alltid bli respektert av andre på sine reiser. Uvitenhet er liten unnskyldning

Buddhist Munk:

Buddhistiske munker skal også behandles med respekt. Munker kan ikke røre eller bli berørt av kvinner. Baksetene i busser er reservert for munker, bør andre passasjerer forlate disse setene når det er nødvendig. Aldri stå over en sittende munk, som de bør alltid være på de høyeste høyder.

Temple klæde dragt:

Alle buddhistiske templer i Thailand har svært strenge kleskoder, ligner de kristne kirkene i Vesten. Shorts er ikke akseptabelt antrekk i buddhistiske templer, bør menn ha lange bukser og en ren kortermet skjorte. Kvinner er best dekket enten bukser eller lange skjørt og skuldrene skal også dekkes. Lærsandaler er bedre enn sko som fottøy må stadig fjernet. Gummi flip flops anses riktig bare på badet, ikke religiøse helligdommer. Buddhistiske templer er svært hellige steder, tilsier sunn fornuft at du kle på riktig måte når du besøker et sted for tilbedelse.

I Thailand, et tempel langt mer enn et sted å tilbethailendere kombinerer buddhisme Wat Prathat eller Wat Mahathat

 

I Thailand, et tempel langt mer enn et sted å tilbe, er templet sentrum av landsbyen liv, som fungerer som en skole, barnehjem, teater, kammer, krematorium, ungdomsklubb, lekeplass - noen ganger enda et marked politisk senter eller restaurant. Selv om deres atferd må alltid være korrekt og høflig i et tempel, er det ingen følelse av isolasjon eller overlegenhet i en Thai tempel som er et oppbevaringssted for alle aspekter av livet og ånd og spiritualitet i samfunnet det tjener.
Thais elsker å "gjøre fortjeneste" av Buddha ved donasjon religiøse gjenstander til templene. Disse er alltid velkommen, noe som betyr at templene er rotete med religiøse nips. De rikere folk mer omfattende og imponerende elementer donert. Nylig vant en dårlig dame seks millioner baht i National Lottery. Hun brukte alle pengene til å bygge et nytt tempel, fremdeles er dårlig, men som sannsynligvis gjør henne verdig og forsikre henne en god reinkarnasjon av hennes død. Virkelig en langsiktig investering!.
Selv Temple er utelukkende buddhist, er det elementer av pre-buddhistiske, hinduistiske tro på de fleste templer. Hinduistiske guder som Shiva kan ha sine statuer inkludert, og thailendere kombinerer buddhisme med gamle animistiske tro har templer vore senter for lokale overtro og buddhisme. For mange besøkende til tempelet for å være for mye. Etter å ha sett et par, fusjonere de i sitt indre øye en ufattelig opptøyer merkelige skulpturer og lyse farger.

Uten en viss forståelse av design og funksjon av de ulike delene av hjernen kan slå av og "ingen flere templer" er en uheldig reaksjon.
Et tempel er et kompleks av flere bygninger. Det er ingen fast mønster, men generelt den største og mest sentrale bygningen er Wiharn. Dette bygget vil ha en eller flere Buddha-statuene ved enden (Buddhas må alltid vender mot øst), før et stort åpent område for publikum. I dette området, folk kommer for å tilbe og å motta instruksjoner fra munkene. Den senior munk (eller Abbot) kan ha en spesielt lav lysbilder av ornamentert treet til venstre for alteret området. Veggene i Wiharn er vanligvis dekorert med veggmalerier som viser livet til Buddha. Disse spenner fra utsøkte gamle skildringer av stygge moderne.
Til den ene siden av Wiharn vil det vanligvis være en eller flere chedis. Disse koniske strukturer av murstein, dekket med gips malt hvit eller dekket i messing eller gull, sies å ligne hauger av ris.
Når spurt om hans død, hvordan han bør bli husket Buddha svarte: "Gjør hauger av ris å huske meg." Chedis inneholder bein eller andre relikvier av religiøse ledere. Den mest prestisjefylte (med tempelet navn Wat Prathat eller Wat Mahathat) inneholder relikvier av Buddha selv. Mange Thais har på kremasjon deres levninger begravet ved siden av en chedi, identifisert av en liten plakett satt inn i overflaten.
Boten er bygningen der munkene har blitt ordinert. Det kan inneholde den mest hellige Buddha skulptur, men er ofte stengt når den ikke er i bruk, og bygningen kan være ganske liten, bortgjemt i et hjørne. Arealet av vigslet jord er merket av åtte svarte steiner rundt hjørner og økser av bot.
De fleste templer inneholder også et bibliotek, vanligvis en dekorert trebygning reist på et podium, og en sala, hvor nybegynnere munker og foreldreløse er opplært av ordinerte munker. Det er vanlig å ha en Bothi tre på tempelplassen. Det var under denne tykke trucked tre med hjerteformede blader, ble Buddha "opplyst". Den ene siden av tempelområdet, identifisert som safran kapper hengt ut av vinduene, munkenes kvartalene. Munker administrere, rent og ser etter at tempelet, og undervisning og meditere i den.

Alle templer er dekket i små, sterkt reflekterende mosaikk av farget glass. Deres rolle er å drive bort onde ånder - hvis de nærmer for nær, vil de identifisere sine bekymringer og bli skremt bort. Det er andre forholdsregler for å skremme bort onde ånder, inkludert monster tall ofte vokter døråpninger. Mange templer er kontaktet av lange flyreiser av trinnene, bevoktet av basepar skremmende slange hoder (Nagas), hvis lang skjellete skjema på veggene på begge sider av trappen.
Naga er en slange som kan endre formen på vilje. En bevoktet Buddha i ørkenen ved å dyrke syv hoder danner en paraply over Buddha hode, og lovet å gi kroppen for Buddha til alle tider. Lysestaker nær alteret i templet er vanligvis i form av en naga.
Singhas er veldig populært i Nord-Thailand. Dette er stiliserte løve statuer, og opprinnelse i Burma folklore. De representerer styrke og kraft og er vanligvis avbildet med munnen halvåpen, satt utenfor tempelet døren, eller sluke en skremt offer. The Kala er et monster som sluker i seg selv, som representerer den nådeløse tidens gang. Det er vanligvis vises uten sin underkjeven, som det allerede har spist. Opprinnelig en hinduistisk gud, er det ofte sett over vinduer og dører.

 

Kinnari er vakre kvinner over midjen, men med vinger og ben av en fugl. De er ledsagere til gudene, og de er Himalaya og animister i konseptet. Embellished Kinnari er populært i Chiang Mai templer.
Den Hongse er en mytisk svane-lignende skapning, betydningen av guden Brahma. Det er ofte sett i det nordlige Thailand som en dekorasjon for ornamental porter eller stående på en høy stang foran Wiharn.
Alle templer inneholde minst en, og vanligvis mange Buddha bilder. De kan være laget av en rekke forskjellige materialer, men er vanlig murstein og dekket i sement eller gips. Mindre eller mer ærverdige statuer vil bli gjort av støpt bronse, messing eller gull. Foran hovedbildet i hvert tempel vil være en rekke tjenester, inkludert lotusblomst dekket i en te koselig som hette av tørkede blomster, bronse eller kobber penger trær og vanligvis en rekke mindre Buddha-statuene donert av tilbedere å gjøre fortjeneste.
De fysiske egenskapene til Buddha er i stor grad bestemt av avtalen. Disse varierer over tid og fra sted til sted. Alle Buddhas har noen fellestrekk. Det er en lotus knopp hodet for å symbolisere opplysning, og svært lange øreflippene, viser at han var en kongelig familie som hadde slike tunge øredobber som ørene ble utvidet. Fingrene er i de fleste stiler av samme lengde som tærne.


Noen statuer av Buddha er svært forskjellige. Den kinesiske modellen er overvektig, potbellied Buddha. En av Doi Tung har en stor dyp navle, der besøkende blir oppfordret til å kaste mynter. Dette Buddha er forbundet med lykke, rikdom, mat og rikelig. Et fint eksempel rager over matmarkedet i Chiang Rai. En utmagret statue refererer til Buddhas eksperiment som en asket - da han bestemte seg for at det totale selvfornektelse var unødvendig, og utviklet konseptet av "midt banen".
Buddha kan bli avbildet i antall forskjellige turer. Oftest sitter han med bena i kors, viser at meditasjon. Om din høyre hånd er hevet, palm utover, indikerer dette at Buddha ber fred. Med venstre hånd ut, håndflaten opp, er han lærer. Hvis to fingrer holdes opp, er han velsigner. Hvis begge bandene er nede, så Buddha oppnådde opplysning.
Den liggende Buddha, hvor han blir sett hviler på en pute med en arm å holde hodet, refererer til døden av Buddha - tiden da han oppnådd nirvana.
Walking Buddha refererer til gående meditasjon - er ansett som svært vanskelig, ettersom de fleste munker. Stående med begge hendene opp, palmer ytre, er et tegn på makt og refererer til en legende, holdt Buddha havet fra engulfing en landsby ved å vedta dette innebærer.
Alle Buddha bilder er utformet i henhold til presise avtale. Billedhuggeren har ingen kunstnerisk frihet til å arbeide. Endringene gjennom tid og sted av statuene er en katalog av kulturell evolusjon, ikke kunstnerisk utviklingsarbeid

 

 

Mer informasjon:

Religion in Thailand by Watpah Thailand - Religion - Historical Background

Religion i Thailand på Norsk